torsdag 3 januari 2013

Addiction




Ett ämne jag skrivit om tidigare, i min gamla blogg. Jag. Är. En. Sockerknarkare. Av. Största. Rang.
Och det eskalerar alltid så här under precis innan jag tänker att jag ska "börja om", börja äta nyttigare. Precis som om jag aldrig mer skulle få äta något sött. Fast det borde jag inte heller med tanke på hur jag mår efter två dagars sockerknarkande.

Känslorna jag har just nu är att jag är lättirriterad (mer än vanligt) och orkeslös. Vill bara vara ifred. Och äta socker. Eller godis. Bullar. Vitt bröd. Chips. Läsk. Mat? Tja, det kan jag vara utan.

Egentligen skriker kroppen efter ägg, frukt och kycklingfilé typ. Och det är då det är dags att bryta.

Efter att ha laborerat med kosten x antal gånger så vet jag ju att jag mår bäst av att dra ner på kolhydraterna. Undvika mjukt bröd, godis, bullar, läsk etc.

Varför ska det vara så svårt??


3 kommentarer:

Malla sa...

inte lätt det där, men det brukar gå över efter ett par dagar, eller suget blir mindre - håll ut!

Cornelia sa...

Det där sockerberoendet är inte lätt att ta på allvar, jag har också skrivit lite om det och tänkt mycket på det men just nu står jag inför ett vägval och inom kort, när jag tänkt efter och formulerat mig väl så kommer det ett inlägg om det. Sockerberoende är som vilket beroende som helst. Problemet är att det inte skadar omgivningen så mycket som alkohol eller andra droger och då är det inte lika accepterat som ett riktigt beroende. Så tycker jag. Kämpa på! Kram

Kattis sa...

Jag tänker så här.
Jag får unna mig sötsaker ibland.
Som när jag unnar mig vin till helgen eller på fest eller AW.
Men skulle jag börja äta sötsaker/dricka vin varje dag så har det gått överstyr.
Då måste jag hålla in mig själv och skärpa till mig.
Skulle jag inte klara det så är jag ju uppenbarligen i ett beroende.
Oavsett om det gäller alkohol eller sötsaker.

För mig är vardagarna nyttiga och helgerna släpper jag detta till viss del.
Oftast lite vin på fredagen och på lördagen några bitar godis.
Under julen var det dock mer av allt alla dagar - då det är det bra att ta ett steg tillbaka och se till att hamna i rätt hjulspår igen.

Känner du att du behöver ta bort allt sött så är det kanske det som gäller.
Det kan bara du veta.
Lycka till fina Chrissan!